Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Wiadomo jak będzie budowany węzeł na S1 w Sosnowcu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Autor:

ep.

Data publikacji:
18-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Wiadomo jak będzie budowany węzeł na S1 w Sosnowcu
fot. GDDKiA
Całe zadanie związane z budową węzła Klimontów na drodze ekspresowej S1 wykona GDDKiA. Finansowaniem podzieli się z miastem. Oba podmioty – krajowy administrator drogowy i samorząd miejski zawarły nowe porozumienie w sprawie inwestycji na drodze ekspresowej nr 1.

Węzeł ma być budowany jako komplementarna całość z planowanym do rozbudowy odcinkiem S1 Dąbrowa Górnicza – Lędziny. Wspólne działania miasta i GDDKiA zaowocują przebudową blisko 6 km drogi ekspresowej wraz z budową nowego węzła Klimontów oraz przebudową węzła Porąbka. W planach jest także budowa Miejsca Obsługi Podróżnych przy jezdni w kierunku Tychów.

Węzeł Klimontów zostanie połączony z układem komunikacyjnym miasta, powstanie nowy wiadukt, jezdnia zostanie dostosowana do nacisku 11,5 t na oś, zamontowane zostaną ekrany akustyczne, droga zostanie oświetlona i odwodniona.

W sprawie realizacji tej inwestycji było już podpisywane porozumienie w roku 2017. To jednak stało się nieefektywne z uwagi na późniejsze ustalenia, wymagało więc modyfikacji.

Nowe porozumienie

Pierwotny plan zakładał, że drogi lokalne w miejscu planowanego węzła przejdą nad drogą ekspresową. GDDKia miała przebudować drogę ekspresową, a miasto wykonać węzeł wraz z drogami lokalnymi.
To się zmieniło po uzgodnieniu z PKP PLK warunków dla wiaduktu kolejowego położonego w pobliżu węzła. Zarządca infrastruktury kolejowej oczekuje zapewnienia normatywnej skrajni drogowej, co oznacza konieczność podniesienia obiektu o 2 m. W tej sytuacji korzystniejsze okazało się przeprowadzenie dróg lokalnych na węźle dołem, a ekspresówki górą, co znalazło odzwierciedlenie w nowym porozumieniu. Ustalono w nim także, że zarówno za przebudowę drogi ekspresowej jak i budowę węzła z drogami lokalnymi będzie odpowiadać GDDKiA.

Miasto ma natomiast dokonać aktualizacji dokumentacji projektowej niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i pozyskać tę decyzje dla wszystkich zadań realizowanych w ramach wspólnego przedsięwzięcia.

Jakie prace do wykonania

W sumie zadania będą trzy. Pierwsze obejmuje rozbudowę ok. 1 km odcinka drogi S1 wraz z budową pasów włączenia i wyłączenia z jezdni drogi ekspresowej (w tym obiekt inżynierski w ciągu S1) (I część zadania nr 1), budowę węzła drogowego typu WB (II część zad. 1) oraz połączenie węzła Klimontów z istniejącym układem drogowym Sosnowca (III część zad. 1).

Drugie zadanie to budowa drogi łączącej węzeł na drodze S1 ze strefą inwestycyjną, a zadanie trzecie to budowa zbiornika retencyjnego służącego do kompleksowego odwodnienia zarówno drogi ekspresowej, jak i gminnej.

Zadaniem GDDKiA ma być budowa węzła, rozbudowa kilometrowego odcinka drogi ekspresowej, a także zbiornika retencyjnego. Miasto ma natomiast wybudować łącznik węzła ze strefą inwestycyjną.

Od strony finansowej GDDKiA odpowiada za rozbudowę kilometra drogi ekspresowej, z wyłączeniem obiektu inżynierskiego w ciągu ekspresówki. Za ten obiekt zapłaci miasto, podobnie jak za budowę węzła oraz połączenia go z układem dróg w Sosnowcu. Miasto zapłaci także za budowę łącznika do strefy inwestycyjnej. Kosztami budowy zbiornika retencyjnego strony podzielą się.

Co na pozostałych odcinkach

GDDKiA prowadzi także prace zmierzające do rozbudowy sąsiednich odcinków S1 w woj. górnośląskim. Trasa od Dąbrowy Górniczej do Sosnowca jest na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji do uzyskania decyzji ZRID. GDDKiA zakłada, że jeszcze w tym roku podpisze umowę, a realizacja planowana jest na lata 2026 – 2028.

Na trasie od Sosnowca do Lędzin szykowane są 4 odcinki realizacyjne. Od okolic węzła Porąbka do ul. Inwestycyjnej w Sosnowcu jest przed wydaniem decyzji środowiskowej. Z tej części wyłączony jest fragment z węzłem Klimontów, choć wiadomo, choć w planach jest jednoczesna realizacji obu zadań. Plan mówi o realizacji w latach 2027-2029.

Dwa kolejne odcinki od ul. Inwestycyjnej do węzła Sosnowiec Jęzor oraz dalej do węzła Brzęczkowice w Mysłowicach maja już decyzje środowiskowe i trwa opracowywanie dokumentacji do decyzji ZRID. Potem ogłoszony ma być przetarg w systemie tradycyjnym, a realizacja planowana jest na lata 2027-2029.

Decyzja środowiskowa została już także wydana dla odcinka od okolic węzła Brzęczkowice do węzła Kosztowy II w Mysłowicach. „Obecnie ponownie analizowany jest projektowany przekrój tego odcinka z 2/2 do 2/3” – informuje GDDKiA.


Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5